Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

Navigation

U bent hier: Home / Achtergronden / Oorsprong van de bus

Oorsprong van de bus

Met alle fuzz rondom de Enterprise Service Bus zou je bijna vergeten wie de term "bus" oorspronkelijk heeft geïntroduceerd. Menigeen lijkt David Chappell van Sonic als bedenker (2002) aan te wijzen, echter de "software" bus is al geruime daarvoor bedacht.

Volgens Wikipedia werd in 2002 de term Enterprise Service Bus voor het eerst genoemd door Gartner Group analist Roy W. Schulte en David Chappell van het Sonic team bij Progress Software. Echter de term "bus" was al een aantal jaar eerder bedacht (in de jaren '80) door de firma Teknekron Software Systems.

Gefrustreerd door het feit dat software altijd te laat en boven budget werd opgeleverd terwijl dat bij hardware niet het geval was, zorgde Vivek Ranadive voor software gebaseerd op het concept van een "Software Bus" waarmee systemen ineens op een zeer flexibele manier met elkaar gekoppeld konden worden. Dit idee ontstond bij vergelijking van de reeds bestaande hardware bus waarmee diverse elementen uit bijvoorbeeld een computer (zoals geheugen, CPU, I/O devices, etc.) met elkaar kunnen communiceren.

In 1986 gebruikte Teknekron dit concept bij een consultancy project voor Goldman Sachs teneinde de "beursvloer van de volgende generatie" te creeren. In 1987 werd de eerste TIB (acroniem voor The Information Bus) gebruikt voor het distribueren van beursgegevens zoals aandelenkoersen, nieuws en andere financiele informatie. Niet snel daarna werd het product gebruikt voor de digitalisering van heel Wall Street. In 1984 werd Teknekron overgenomen door Reuters teneinde het gebruik van de Information Bus in de financiele wereld verder te propageren.

Vivek Ranadive richtte in 1997 het bedrijf TIBCO (The Information Bus COmpany) op om het concept van de Information Bus geschikt te maken voor gebruik buiten de financiele sector.